Yangshuo - Reisverslag uit Beijing, China van greetenlia - WaarBenJij.nu Yangshuo - Reisverslag uit Beijing, China van greetenlia - WaarBenJij.nu

Yangshuo

Door: webmaster

02 Juni 2009 | China, Beijing

Beste mensen,

Hier volgt het laatste bericht vanuit China; het einde van deze indrukwekkende reis nadert met rasse schreden!
Toen we in Guilin aankwamen was het zeer warm! Deze regio heeft een tropisch klimaat. Het is hier altijd groen! (Volgens de gids)
Zondag zijn we met de bus vertrokken naar hooggelegen rijstterrassen. Op eeen bepaalde plaats moesten we overstappen in kleinere bussen omdat de weg naar boven erg smal en stijl was met vele haarspeldbochten!!!!!
Via veel traptreden kwamen we door kleine bergdorpjes op vrij grote hoogte vanwaar we uitzicht hadden over de rijstterrassen. Uniek en adembenemend. Wij werden er zelfs stil van!
Voor de avond stond er ook al weer heel iets bijzonders op het programma: we gingen aan boord van een bootje om te kijken naar het aalscholvervissen. Dit is een manier van vissen die hier al mer dan duizend jaar wordt toegepast. Vroeger konden de eigenaren van de aalscholvers er van bestaan nu is het een bijverdienste van de boeren.
De vogels worden al van "jongs af aan" geleerd wat ze moeten doen. Ze krijgen een touwtje om de nek maar dat zit niet strak: kleine visjes kunnen ze doorslikken en de grote worden er uit geschud. Klinkt wel wreed en dat is het ook. Het grappige is dat elke aalscholver z'n eigen baasje kent en de vis dus op de juiste plaats terecht komt! Het visen gaat vanaf een vlot van 4 bamboestammen.
Daarna volgde nog een korte lichttour door de stad.

Maandagochtend vertrokken we met een klein cruiseschip over de Lirivier naar Yangshuo. Een tocht van ruim 4 uur. Dwars door het Karstgebergte.
Al weer een indrukwekkende ervaring.

Gisteavond zijn we naar een show op het water geweest waar ruim 600 mensen aan meewerkten. Deze show was gemaakt in 2004 door de regisseur die ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen op zijn naam heeft staan, dus niet de eerste de beste.
Het was prachtig. Door de show hier, die in het seizoen elke dag opgevoerd wordt en soms wel 2 tot 3 keer per avond, is hij gekozen voor de O.L. in Beijing.
In woorden valt niet uit te drukken hoe mooi het was. Echt een aanrader!
Waar we ons vredelijk aan ergerden was het Chinese publiek. Onbeschoft in onze ogen: ze applaudiseren amper lopen weg voordat het echt afgelopen is. Dat merkten we al eerder in andere theaters.

Vandaag een fietstocht door de rijstvelden gemaakt. Het begon heel goed met warm drukkend weer. En ja hoor: halverwege begon het te spetteren en toen te regenen en toen te hozen. Tot op de huid toe nat kwamen we bij het hotel aan. Onderweg hadden we weer veel bekijks en werd om ons gelachen: malle buitenlanders op de fiets.....in de regen. Wij hebben ook erg gelachen om de situatie. Na een hete douche waren we weer boven Jan.

Morgen vliegen we naar Shanghai waar we 's avonds eerst ons afscheidsdiner hebben en ten slotte een theatervoorstelling wat (volgens onze reisleider) het kwadraat is van Cirque du Soleil. Dus er staat ons nog iets leuks te wachten. Daarna de laatste overnachting voor vertrek naar huis.

Jullie hebben wel begrepen dat China ons goed bevallen is. De mensen zijn doorgaans vriendelijk maar communiceren is nauwelijks mogelijk. Men spreekt amper een paar woordjes Engels. We verwachtten dat het overal niet schoon zou zijn. De plaatsen waar wij, dus toeristen komen, is het super schoon op straat. We hebben ontelbaar veel straatvegers gezien.
We vonden allebei de grote steden interessant, maar de kleinere plaatsen hebben onze voorkeur. Je ziet en beleeft meer van het leven hier. Vooral tijdens de fietstochten.

We proberen na thuiskomst een aantal foto's op deze site te plaatsen, zodat jullie een beeld krijgen van wat we allemaal gezien hebben.

Dit is het einde van ons reisverslag.
Allemaal de hartelijke groeten en tot ziens!

Lia en Greet.

• 02 Juni 2009 - 15:21

Huyen En Tjerk:

Dat het goed bevallen is, is duidelijk :)
    Nou, tot donderdag dan maar. Tot op schiphol!!

• 02 Juni 2009 - 18:11

Han:

Ik begin al een peu nerveu(s) te worden. Wat zullen jullie veel te vertellen hebben. Wat moeten jullie veel indrukken hebben ondergaan.Spannie. Donderdag komen Tjerk en ikke jullie ophalen. Ik ga ervan uit dat je dan aan het eind van je Latijn bent. Bij thuiskomst is je bedje gespreid. Toi Toi to donderdag.

• 02 Juni 2009 - 21:00

Marc, Gerda En Lin:

Goede terugreis!!!

• 03 Juni 2009 - 17:02

Ans:

Goede reis terug en tot gauw!!!!!!!
    groetjes

• 04 Juni 2009 - 19:34

Agnes:

Als je dit leest ben je misschien al weer heelhuids thuis.
    Ben benieuwd naar de foto's, het was ook leuk om jullie verslag te lezen.veel groeten van @gnes.