Wat is het hier koud! - Reisverslag uit Havana, Cuba van greetenlia - WaarBenJij.nu Wat is het hier koud! - Reisverslag uit Havana, Cuba van greetenlia - WaarBenJij.nu

Wat is het hier koud!

Door: Lia en Greet

21 April 2013 | Cuba, Havana

Het was weer heel leuk jullie reacties te lezen.
Het kwam niet meer van internetten in Cuba. Dus nu nog een afsluitend bericht.
Maar nu eerst nog wat indrukken. We schreven het al: de bevolking beschikt over weinig middelen. Het kon voorkomen dat bij een koffiestop de eersten koffie in een kopje kregen, de volgende mensen in een soepkop en de rest in een wijnglas. Iedereen krijgt ongeveer hetzelfde inkomen. Nauwelijks genoeg om van te leven. Als je niet iemand hebt die jou wat toeschuift, ben je slecht af. Agustin is een voorbeeld van een geslaagd persoon: hij verdient veel extra door de fooien en via de adressen waar hij de reizigers naartoe brengt. Hij vertelde dat hij voor z’n moeder en z’n eigen gezin o.a. bonen en karbonades had gekocht op de markt, waar we later met de groep naar toe gingen. Voor ons bijna niet te vatten: omgerekend voor een paar honderd euro!!!. Als je wel wat (veel) geld extra hebt weten te verdienen, bijvoorbeeld als arts in Afrika, kun je misschien een old timer op de kop tikken. Die leen je dan weer uit aan iemand anders die er in rijdt. Je geeft die persoon een deel van de winst. Een huis kopen is bijna onmogelijk. Als het wel lukt dan moet je in elk geval “een tas met contant geld” bij je hebben.
Er zijn eigenlijk 2 geldstromen; de controleerbare en de onzichtbare. Het is te ingewikkeld om hier duidelijk te beschrijven. (Je kunt het allemaal googelen) Agustin kon het gelukkig heel goed uitleggen. Er zijn 2 verschillende valuta: voor de toeristen de cuc: convertibele peso en voor de Cubanen de Cubaanse peso. In de staatswinkels is bijna niets te koop. Een juwelier hebben we nergens kunnen ontdekken. Geen neonreclames enz.
Che Guevara wordt nog steeds zeer vereerd. Overal grote portretten en leuzen en een Plein van de revolutie in bijna elke stad. In elk restaurantje langs de “snelweg” (koeien, paarden en overal liftende mensen op en langs de weg) liggen boekjes over hem en Fidel. We zijn in het mausoleum geweest waar de resten van zijn lichaam liggen begraven. Ook daar weer een enorm plein met vlaggen enz.
Maar nu genoeg over de geschiedenis geschreven!
Laten we het hebben over Cuba libre. In verschillende hotels werden we er mee verwelkomd! En ook een keer in de bus: Agustin verzorgde een happy hour met cola en rum. Tsjonge, jonge…….
Het was een prachtige reis. Cuba kun je met geen enkel ander land vergelijken.
Groeten,
Lia en Greet.

• 22 April 2013 - 10:00

Marion:

Heel leuk/interessant om te lezen!
    Met name ook om NU HIER te lezen ;-)

Smaakt naar meer....

Groeten,