Eindelijk in de bewoonde wereld! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van greetenlia - WaarBenJij.nu Eindelijk in de bewoonde wereld! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van greetenlia - WaarBenJij.nu

Eindelijk in de bewoonde wereld!

Door: Lia en Greet

12 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

Dag allemaal,
Het heeft even geduurd maar daar zijn we dan.
Na een prima vlucht (met veel turbulentie, dat dan weer wel) in de vroege ochtend in Kuala Lumpur aangekomen.
Meteen aan de bak: excursie naar Batu caves geweest: een Hindoetempel in een grot: via een gigantisch steile en hoge trap te bereiken. De apen vlogen je om de oren; pas op je spullen. Ze worden de mafia-apen genoemd.
Een goudkleurig beeld overheerste de ingang. Vervolgens naar het paleis van de sultan (soort koning) geweest. Deze is hier slechts 5 jaar aan de macht en moet dan het veld ruimen voor een familielid.
Daarna naar een nieuwe supermoderne moskee, waar wij, de vrouwen een paars syntetisch gewaad aan moesten trekken met capuchon. Bij temperature boven de 30 graden.....We mochten tot de ingang van de gebedsruimte. Verder niet.
Geluncht in de Petronastower geluncht. Een soort twintower. Super luxe winkels in dat mooie gebouw, dat 's avonds bijzonder was verlicht.
Daarna naar ons hotel.
's Avonds, tijdens een hoosbui, met de bus naar ons welkomstdiner met zang en dans.

8 mei:
Excursie naar Malakka. Rondwandeling. Portugese, Nederlandse en Britse invloeden. We zagen Het Stadhuys, (1600...ongeveer) Nederlandse begraafplaats en Ned. Herv. Kerk.

Verder nog verschillende moskeeen, Hindoetempels ebn Chinesetemple.
Men respecteert elkaar in deze smeltkroes van culturen.
In een knetterende onweersbui weer naar K.L. gereden.

Lekker biertje in de stad en een hapje gegeten. Bij Starbucks als toetje een lekkere warme chocolademelk gedronken. Binnen was het koud; de ramen waren beslagen. Buiten was het 32 graden.

9 mei:
Vliegen naar Borneo, Kuching. Dat betekent Kat. Voor het hotel een groot groot standbeeld met heel veel verschillende katten.
Lekker even zwemmen en daarna bootexcursie met het doel om apen, krokodillen en dolfijnen te zien. Daarvoor gaan we nog een keer naar de dierentuin en het Dolfinarium om die beter te zien. Maar.....wel mooie knalblauwe krabjes en in het donker vuurvliegjes en een onvergetelijke zonsondergang.
Al weer een diner, nu als welkom op Borneo.

10 mei:
Met ons busje naar het Longhouse resort. Een halve dag ruim onderweg. Het resort is allen met een bootje bereikbaar. Wandeling in de jungle, via een hangbrug van 130 meter over een diepe kloof. Na een paar sappen is Greet teruggegaan wegens hoogtevrees.

11 mei:
Bezoek bij de Ibanstam. Eerst met de boot naar de plek waar het busje stond, vervolgens een uurtje of 2 rijden om daarna in smalle bootjes naar de Ibans te varen. Vroeger koppensnellers!
Rondgekeken en in het longhouse van de Ibans geluncht. Heel bijzonder!
In het resort een heerlijke massage ondergaan...

12 mei:
Terug in Kuching. Lekker zwemmen en relaxen.

Morgen vliegen we naar Mulu.

We genieten uiteraard volop en tot de volgende keer!
Groetjes,
Lia en Greet.

• 12 Mei 2014 - 14:06

Mirjam:

Wauw, wat een mooie ervaringen weer! En massage op moederdag, dat krijg je hier niet :) geniet ervan xxx Mirjam

• 12 Mei 2014 - 14:38

Willeke:

Wat een belevenis om tussen de apen zo'n hoge trap op te gaan (beetje eng Greet?) en dan zo'n tempel in een grot! Nu nog zo'n hoge hangbrug overwinnen!. Het longhouse is ook wel speciaal. Jullie beleven weer mooie en aparte dingen.Kregen jullie ook nog een demonstratie koppensnellen?
    Wat regen betreft, dat hebben wij hier ook, gelukkig bijna niet met onweer. Maar een eind fietsen is eigenlijk geen optie.
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag. Geniet ze. Willeke.

• 12 Mei 2014 - 16:22

Hans En Ineke:

Nou weer heel wat ervaringen meegemaakt en dat allemaal in 1 week . Geweldig om dit weer mee te mogen maken en jullie ons zo meenemen. Hihi . Ga er nog lekker van genieten. Tot het volgende verslag. Hans en Ineke

• 12 Mei 2014 - 19:35

Marion:

Hallo Lia en Greet,

Wat een mooi verslag alweer. Het lijkt een heel afwisselende reis met veel indrukken ( vooral die Ibanstam spreekt erg tot mijn verbeelding) maar ook relaxmomenten.
    Wordt jullie nachtrust en uithoudingsvermogen niet zo op de proef gesteld als bij de Mexicoreis?
    Je moet toch hier en daar wel wat overwinnen ( onweer, hoogtevrees). Daar ga je nu vast heel mindfull mee om :-)
    Geniet maar fijn van alle indrukken. En die hoogtes? Ach, dat komt ook weer goed: denk maar vast aan onze wandeling aan zee in juni: wat een uitersten!
    Nog een fijne tijd en tot het volgende verslag. Groeten, Marion

• 12 Mei 2014 - 20:52

Ans:

Wat klinkt dat fantastisch!
    Wat zien jullie veel.
    Laat ons maar eens mee genieten op een gezellig filmavondje.

Wij staan ook op een fantastisch plekje aan de Adriatische Zee. Het is een kleine SVR camping. En we hebben het mooiste plekje; niemand voor ons,uitzicht op talloze eilandjes en mooi weer. Dus niet slecht.
    Greet en Lia geniet maar met volle teugen.
    Ans

• 13 Mei 2014 - 05:48

Huyen En Tjerk:

Klinkt weer goed allemaal. Weer lekker druk alles aan het bekijken. Veel plezier en de details horen we bij thuis komst wel weer!

Groetjes...

• 13 Mei 2014 - 17:46

Ria:

Zo te lezen hebben jullie het wel naar je zin. Heel veel plezier nog. Groetjes Ria.

• 13 Mei 2014 - 18:53

Erna:

Lieve reislustige dames,

Wat een ongelofelijke reis (tot nu toe!). En wat maken jullie veel gevarieerde dingen mee, van een moskee naar de apen en dan ook nog zo'n spannende tocht over een hangbrug: ik doe het je niet na Greet!
    Maar.....wij lezen ook: af en toe lekker relaxen, inclusief massage! Het komt jullie toe, geniet er maar van!
    Liefs, Erna