Warme winter - Reisverslag uit Havana, Cuba van greetenlia - WaarBenJij.nu Warme winter - Reisverslag uit Havana, Cuba van greetenlia - WaarBenJij.nu

Warme winter

Door: Lia en Greet

15 April 2013 | Cuba, Havana

Hola!
Leuk, zo veel reacties.
Hier zijn we weer. Het is toch gelukt. We zitten nu in het warme Santiago de Cuba. De warmste plek van Cuba, waar het nu nog winter is. Elke dag ruim 30 gr. Zomers is de luchtvochtigheid 90%....pffff.
We hebben het nog steeds super naar onze zin. Inmiddels al weer heel veel gezien van stad en land.
En veel gehoord van Agustin over de geschiedenis. We zien veel mooie gebouwen uit de koloniale tijd. En veel bouwval. Er moet nog heel wat gebeuren en hiervoor is niet heel veel geld. Ook zagen we vandaag nog veel van de schade die aangericht werd door de orkaan Sandy. In deze provincie (Santiago) is ongeveer 80 % van de bomen afgeknapt.
Vanmiddag een stadstour gemaakt O.a. een fort bezocht en het plein van de revolutie. En vanavond: Fiesta Tropical! Dat schijnt een hele belevenis te zijn. We hebben op een avond ook nog heel apart gegeten: voor ons was een speenvarken aan het spit bereid. Agustin weet steeds weer bijzondere dingen voor ons te regelen en boeit ons met de verhalen over Cuba.
De tocht met de fietstaxi's was een hele belevenis. Scheuren! En wij gillen, natuurlijk! Voor die jongens natuurlijk zwaar werk, waar ze uiteraard voor beloond worden. Dat is allemaal goed geregeld. Een baantje in het toerisme is zeer welkom want de mensen verdienen hier niet veel. Overal zie je ook vrouwen en mannen iets verkopen.
Vroeger werd er veel verdiend met de export van suiker maar dat is verleden tijd. W bezochten een v.m. suikerplantage van de rijkste suikerbaron ooit. Hij had de hoogste toren gebouwd om zo de slaven in de gaten te kunnen houden......gelukkig is de slavernij verleden tijd.
Wat nog wel uitgevoerd wordt zijn sigaren en rum.
Ondanks dat men hier niet breed heeft, zijn de mensen vrolijk en maken veel muziek. In de vele parkjes en in elk resaurant spelen bandjes vrolijke muziek.Zondagmorgen hebben we dansles gehad onder het genot van een speciale plaatselijke cocktail.Allemaal weer goed geregeld door Agustin.De vrouwen dragen fleurige en kleurrijke kleding.
Oh ja, nog even over het internetten van de vorige keer: van het uur dat we " gekocht" hadden, ging een half uur voorbij aan wachten op verbinding. Nu ging het sneller.
Nelleke, tot op heden nog geen toerist op de fiets gezien.
Lieve mensen, de tijd is bijna " op" dus afronden. We weet, lukt het nog een keer.
Morgen vertrekken we weer naar de volgende bestemming, nl. Sancti Spiritus.
Hartelijke groeten van ons.

• 16 April 2013 - 06:47

Huyen En Tjerk:

Het is hier nu ook een beetje aangenamer, rond de 18 graden. Geniet nog van de laatste week in Cuba! Groetjes...

• 16 April 2013 - 11:49

Willeke:

Oh die luchtvochtigheid. Gelukkig nog niet al te heet dus.
    Jullie zien dus ook nog al wat uit de koloniale tijd. Het was niet allemaal zo slecht. Ër is veel goeds uit voort gekomen. Alleen de slaven, zij hadden het zwaar. Maar het kwam ook nogal eens voor, dat als je echt hard werkte je ook privileges kon krijgen. Het is goed dat de mensen het nu beter hebben in vrijheid.
    Wat dus opvalt is dat als je arm bent, je toch plezier in je leven kunt hebben. Veel muziek en fleurige kleuren en er een feest van maken. Daar kunnen veel Hollanders nog een voorbeeld aan nemen.
    Leuk dat jullie dansles kregen. Als jullie terug zijn gaan we met jullie voorbeeld en muziek er ook op oefenen.
    Nog een hele week te gaan. Geniet er met volle teugen van.

• 16 April 2013 - 17:44

Annie En Ben:

Dag Greet,

Je geniet volop, lezen we. Het is weer nieuw, anders dan Vietnam of enigszins te vergelijken?
    Zijn jaloers! Hebben deze winter Vietnam gemist, maar 'bij leven en welzijn', gaan we komende winter daar nog weer een keer fietsen.
    Greet, geniet. Je zult vast heel veel indrukken opdoen.Dat horen/zien we straks wel.
    Groet van

Annie en Ben Kloosterman

• 16 April 2013 - 19:16

Han:

Een heel verhaal. Wat een variatie. Wat het weer betreft kunnen jullie er beter een week bij aanknopen.
    Het wordt weer fris in ons kikkerlandje. Als ik de verhalen zo lees dan hebben jullie het goed naar de zin. Fijn! A.s. zondag zit het er al weer op. Wat gaat de tijd snel. De Groetjes. Geniet van jullie mooie reis.

• 16 April 2013 - 21:08

Mirjam:

Op zondagochtend aan de cocktails?? Dat doet maar! :) Veel plezier verder, liefs Mirjam

• 17 April 2013 - 11:26

Henny:

Geweldig verhaal, leuk om zo iets meer te weten te komen over de cultuur. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal. Heel veel plezier daar en wij zullen wel werken :) knuf Henny

• 17 April 2013 - 22:18

Margareth:

Leuk om jullie te volgen en te horen dat jullie genieten. Nog een paar fijne dagen toegewenst. Groetjes van Margareth

• 17 April 2013 - 22:22

Corrie Mukder:

Hola dames,Wat een heerlijk reisverhaal,ik voel de zwoele warmte het is hier 22.00 uur in de avond en ik liep net naar buiten en zelfs hier is het lekker zacht misschien wel 13 graden!!!!
    Uit jullie verhaal begrijp ik dat het een bijzonder land wat heel langzaam veranderd en dat jullie volop genieten.

Geniet er nog van de laatste dagen en een heel voorspoedige terugreis.

Lfs Corrie