Vervolgverhaal - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van greetenlia - WaarBenJij.nu Vervolgverhaal - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van greetenlia - WaarBenJij.nu

Door: Lia en Greet

21 Mei 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Selamat petang maar voor jullie Selamat tengakari!
Het laatste bericht want het zit er bijna op. We komen helemaal tot rust in ons resort aan zee, niet ver van K.K.

Nog even terug naar Sandakan voor het verslag van de 4de bootexcursie op 18 mei in de namiddag. Dat is de beste tijd om de apen te observeren. We varen 2 1/2 uur en er is weer veel te zien. O./a. een zilver...aap. Een grote zwarte aap met een zilveren glans op de vacht. (Naam ontschoten, "zoeken we voor u op".) Veel neusapen (Probiscus) Deze komen alleen op Borneo voor. Oerang oetangs! Moeder en kind. Op de foto zie je alleen een gote zwarte bol; ze zitten heel dicht tegen elkaar aan, hoog in de boom. Makaken zien we het meest. De moeders met jonkies zijn zo schattig! Ik, Greet: " Nu nog een dike vette kroko" En wat denk je: daar is hij. De krokodil is aan het eten van een kadaver, een wild zwijn. De gids dat hij deze eerder heeft gedood en er steeds een deel van oppeuzelt.
De lodge daar, aan de rivier dus, is eenvoudig maar goed. Voor iedereen een klein huisje. Alles op palen i.v.m. de hoge waterstanden door de mousson in december. Tijdens het diner dragen we, ook de mannen, een sarong.

19 mei:
Na het ontbijt vertrekken we weer richting vliegveld Sandakan. Eerst weer een uur over de rivier. waar we heel onverwacht de kers op de appelmoes ha, ha, te zien krijgen: moeder en kind oerang oetang zitten nog steeds in dezelfde boom maar nu bewegen ze in slow motion.
Een koffiestop bij de prachtige lodge (veel bloemen; het groeit hier natuurlijk geweldig) waar op de heenweg lunchten. Dan gaat het weer verder over de rivier en open zee naar de haven waar we onze koffers in ontvangst nemen. Tenslotte worden we netjes afgeleverd bij het vliegveld.

En nu genieten we van zon, zee en .....tropische regenssssss.
Jammer dat het resort agelegen ligt. Er is hier aan de overkant van de weg een lokaal restaurantje en verder niets. Geen enkel winkeltje. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Nu blijven we met onze Ringgits zitten!

Al met al kijken we terug op een prachtige en indrukwekkende en vochtige (luchtvochtigheid 85-95 %) reis. Deze keer een kleine groep (7 pers.) wat we heel plezierig vonden. Stel je voor: met 20 personen in al die bootjes! We konden het heel goed vinden met elkaar.
Prima organisatie. Overal waar we aankwamen stond de gids ons reeds op te wachten.

We zijn nog iets vergeten, nl. de dag (16 mei) in K.K. We overnachtten in het Novotel, wat zeer matig was.
We maken een eilandtoer met natuurlijk weer een speedboot. We krijgen zwemvesten en snorkels mee. Lia en ik proberen het maar het is geen succes. Zout water in de mond : bah. Misschien later nog eens. De prachtige gestreepte vissen kun je zo ook zien maar het koraal natuurlijk niet. Onder de bomen staan grote ronde tafels. De lunch is een buffet met o.a. heerlijke groosterde visjes en sateh. Ook weer prima verzorgd. Wat een drukte hier! De mensen praten erg hard met elkaar, Veel lawaai dus. Het tweede eiland is veel rustiger. Lekker zwemmen en relaxen.

Beste mensen, dit is het dan.

Terima Kasih voor alle reacties. Leuk om te ontvangen in den vreemde.
Jumpa Lagi!

• 21 Mei 2014 - 16:52

Ineke:

Zo dames jullie hebben je best weer gedaan. Het is weer super geweest, leuk om het allemaal te lezen, wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Jeetje jullie zullen het niet koud gehad hebben met zo'n hoge vochtigheidsgraad, dat was zweten hihi. Nou dames een hele goede terugreis en zussie Lia we spreken elkaar weer snel. Kus

• 21 Mei 2014 - 20:11

Willeke:

Genoten van jullie verslagen. Jullie schrijven zo beeldend. Je ziet het gewoon voor je.
    Jullie hebben weer veel ervaringenn opgedaan. zie graag de foto's eens.
    Goede reis terug en tot ziens.

• 21 Mei 2014 - 20:11

Willeke:

Jullie hebben weer veel ervaringenn opgedaan. zie graag de foto's eens.
    Goede reis terug en tot ziens.

• 22 Mei 2014 - 17:25

Erna:

Dank voor het boeiende reisverslag. Al lezend is het al boeiend, laat staan als je het zelf daadwerkelijk meemaakt! Volgens mij echt een onvergetelijke trip. Dat zal wel afkicken zijn in ons polderlandje...
    Goede reis terug (zonder turbulentie!) Liefs uit Wolfheze.